איך לבחור תפילין?

תפילין מחיר – רגע לפני שאתם מבצעים רכישת תפילין, חשוב שתדעו את הדברים הבאים 

חשיבות התפילן ואיכותן

אחת מהמצוות המרכזיות ביותר, שנמצאות בקונצנזוס רחב גם בקרב יהודים שאינם שומרי תורה ומצוות דרך קבע, היא מצוות התפילין. התפילין, נקנות לראשונה לנער בר המצווה בגיל הגיעו למצוות והוא יניח את התפילין כל בוקר, לאורך כל חייו. בתוך בתי התפילין מונחות פרשיות מקלף, ובעת הנחת התפילין, הן מכוונות כנגד המוח והלב, על מנת לסמל את הקשר העמוק שקיים בין היהודי לבוראו, בפן השכלי ובפן הרגשי.

רבים מספרים על הרגשה מיוחדת שמלווה אותם, ברגע בו הם מניחים את התפילין ומתחלים להתפלל. ההרגשה תתואר גם על ידי יהודים שאינם שומרי מצוות באופן קבוע, ואין ספק כי קיים בנו רצון עז להשקיע במצווה חשובה ומרכזית כזו.

לשם כך, ננסה לענות בבהירות על השאלות כמה עולות התפילין, כיצד ודרך אלו סופרי סת"ם מומלץ לקנותן, מהן תפילין מהודרות, ואף כיצד ניתן לרכוש תפילין זולות באופן יחסי.

מרכיבי התפילן ומחירם

בדרך כלל, את הצעות המחיר תקבלו עבור התפילין כיחידה אחת, אך חשוב לדעת אלו מרכיבים משפיעים על איכות ומחיר התפילין. בנוסף, ניתן לבחור להשקיע במרכיב מסוים כסף רב יותר, לדוגמה בפרשיות התפילין, ולקנות באופן נפרד בתים ורצועות.

הפרשיות

הרכיב הראשון, הוא פרשיות התפילין. הן בעצם קלף, עליו רושם הסופר את הפרשיות אותן מכניסים לבתי התפילין. מחיר הפרשיות משתנה בהתאם לאיכות כתיבת סופר הסת"ם. ככל שסופר הסת"ם בעל מיומנות גבוהה יותר, וניסיון רב יותר, מחיר הפרשיות יהיה גבוה יותר. חשוב לדעת, כי כתיבת סת"ם אשכנזית, שדורשת מסופר הסת"ם יותר זמן ומאמץ, תעלה יותר מכתיבה ספרדית. בנוסף, ככל שהפרשיות יעברו יותר הגהות ובדיקות על ידי מחשב ובאופן ידני, מחירן יעלה.

מחיר הפרשיות, ייקבע בנוסף על פי איכות הקלף עליו רשומות הפרשיות, וככל שהעיבוד איכותי יותר, הפרשיות יעלו יותר.

בתי התפילין

בתי התפילין באופן כללי, מתחלקים לשני סוגים מרכזיים. ישנם בתי תפילין העשויים מעור בהמה דקה, דהיינו כבש או עז, שמידת עמידות העור טובה, אך הן נחשבים לבתי תפילין כשרים ולא מהודרים, וכתוצאה מכך מחירם הכולל יהיה זול יותר.

הסוג השני, המהודר יותר, הוא בתים העשויים מעור בהמה גסה, כלומר שור. הכנתם של בתים מסוג זה דרושת תהליך ארוך של שרייה ועיבוד, אך הן עמידות לאורך זמן רב יותר, ומחירם של בתי תפילין מסוג זה יהיה גבוה הרבה יותר מבתי התפילין העשויים מעור בהמה דקה.

רצועות

רצועות התפילין אף הן יכולות להיעשות בצורה סטנדרטית, על ידי מכונה, וכתוצאה מכך מחירם יהיה זול יותר. אך גם כאן, ניתן יהיה להזמין רצועות שעברו תהליך של עיבוד ידני, וכתוצאה מכך המחיר יעלה. בנוסף, ניתן להזמין רצועות המושחרות משני הצדדים ולא רק מצד אחד, והמחיר יעלה בהתאמה.

מהיכן לקנות תפילין?

רכישת תפילין אינו דבר של מה בכך, ולכן יש חשוב מאוד לרכוש תפילין ממקום מוסמך ואמין.

לא מצאתם תשובה לשאלה שלכם על הנחת וקניית תפילין? ניתן לשלוח לי הודעה באימייל או בוואטספ ואשמח להשיב

אימייל: kodeshnet@gmail.com

להתייעצות בוואטספ לחצו כאן>>

הרב מימון שושן,
סופר סת”ם מוסמך מטעם הרבנות הראשית לישראל
ומנהל אתר “קודש נט” – למכירת תשמישי קדושה