מתי מניחים תפילין בט' באב?

 

מובא במדרש על זמן החורבן : "בצע אמרתו", "בזע פורפירא דיליה" [הקב"ה קרע כביכול את טליתו], "השליך משמים ארץ תפארת ישראל" – זו תפילין[הקב"ה השליך כביכול את התפילין מראשו].(משנ"ב תקנה, א')
בעקבות כך נוסדו מנהגים שונים בדבר הנחת תפילין בתשעה באב.
בשו"ע (סי' תקנ"ה, א')
כתב בצורה ברורה: "נוהגים שלא להניח תפילין בשחרית בתשעה באב, ולא טלית, אלא לובשים טלית קטן תחת הבגדים בלא ברכה, ובמנחה מניחים ציצית ותפילין ומברכים עליהם."

 

א"כ, נראה כי התשובה פשוטה ומבוררת בדברי השו"ע.
אך אעפ"כ, כבר כתב מרן הבית יוסף בהקדמה לספרו שמנהגים שקדמו לו, אין הוא בא לשנות ואינו בא להורות לפסוק כמותו נגדם.
ואכן בנידון דידן ישנו מנהג סותר של קהל קודש 'בית אל' בירושלים משנים קדמוניות שנהגו כל הצבור להתפלל בבית הכנסת שחרית בטלית ותפילין, כמנהגם הרגיל בכל הימים, וכן העידו על המנהג הזה בספרים רבים(חסד לאלפים, כף החיים ועוד)
ומנהג זה התפשט כמעט בכל בתי הכנסת שבירושלים החדשה וכך העיד בשו"ת קרית חנה דוד חלק ב' (דף קמה ע"ד). ובאמת מנהג זה שבירושלים הוא מנהג עתיק יומין, שכן מבואר בספר חיים וחסד מוספייא, בימי הנגיד רבי יצחק הכהן שולאל, שמנהג ירושלים היה להניח תפילין בשחרית בבית הכנסת כמנהגם בכל יום, ושהגאון רבינו יצחק אבוהב היה מסירם מיד לאחר תפלת שמונה עשרה קודם הקינות.

וכתב מרן הגר"ע יוסף (חזו"ע תעניות, עמ' שע): "..ואנכי הצעיר כשבאתי לתל אביב לשרת בקודש, המשכתי במנהגו … להתפלל שחרית בבהכ"נ "אהל מועד" עם טלית ותפילין ובצבור."

וכן הביא מנהג זה הגאון הראש"ל רבי חיים משה אלישר(שו"ת משה האיש חאו"ח סימן כג אות ו)
והוסיף על כך: "..אלא שיש יחידים שנוהגים ללבוש התפילין בשחרית בביתם ומתפללים גם כן בבית, ואחר כך באים לבית הכנסת לומר קינות ולקרות בספר תורה." ע"כ


לסיכום:
פסק הגר"ע יוסף שעל אף שלדעת מרן השו"ע שקיבלנו הוראותיו המנהג שלא להניח טלית ותפילין בט' באב בשחרית, מאחר ואף הוא מודה כי אין לשנות ממנהג עתיק שקדם לו, אנו מחזיקים במנהג העיקרי מימים ימימה להניח תפילין אף בט' באב בשחרית.
אעפ"כ נהגו עדות המזרח מרוקו תוניס וכו' להניח תפילין בשחרית בצנעא בביתם, ובציבור מניחים רק במנחה וכ"כ בספר נתיבות המערב ובקיצור שולחן ערוך לרב  טולדאנו (סימן תק"ג) וכן הובא בשו"ת שמש ומגן.


נקלעתי לביכנ"ס שמניחים תפילין במנחה ואני כבר הנחתי בבוקר, מה לעשות?

מי שהניח תפלין בתפילת שחרית עם הצבור, ובמנחה של ט' באב נזדמן לו להיות בבית כנסת אחר שאין מניחין תפילין אלא במנחה, אע"פ שכבר הניח, יחזור להניח תפלין במנחה, משום איסור 'לא תתגודדו'. וגם כדי שלא יהרהרו אחריו שאינו מניח תפלין.

לא מצאתם תשובה לשאלה שלכם על תפילין? ניתן לשלוח לי הודעה באימייל או בוואטספ ואשמח להשיב

אימייל: kodeshnet@gmail.com

להתייעצות בוואטספ לחצו כאן>>

הרב מימון שושן,
סופר סת”ם מוסמך מטעם הרבנות הראשית לישראל
ומנהל אתר “קודש נט” – למכירת תשמישי קדושה