מתי קובעים מזוזה והאם חייב טקס?

מאיפה זה הגיע?

מצוות מזוזה היא אחת מהמצוות המלוות את האדם באופן קבוע בחייו, סממן חיצוני בכל בית יהודי. מקור החיוב נמצא בפרשיות “שמע ישראל” “והיה אם שמוע” שבהם נאמר “וכתבתם (את הדברים הנאמרים בפרשיות אלו) על מזוזות (משקוף) ביתך”

וכן מסביר הרמב”ם את חובת הזהירות במצווה ומהות כוונתה:
"חייב אדם להִיזהר במזוזה, מפני שהיא חובת הכל תמיד, וכל זמן שייכנס ויצא יפגע בייחוד השם שמו של הקדוש ב"ה, ויזכור אהבתו, ויֵעור משנתו ושגִיותָיו בהבלי הזמן, ויֵדע שאין דבר העומד לעולם ולעולמי עולמים, אלא ידיעת צור העולם, ומיד הוא חוזר לדעתו והולך בדרכי מישרים" (הלכות תפילין ומזוזה, פרק ו, יג).

מי חייב?

חיוב התקנת המזוזה חל על כל בית שיהודי גר בו. ומאחר ואין זו מצווה התלויה בזמן – אין הבדל בחיובה בין גברים לנשים. ולכן גם אישה יכולה להתקין את המזוזה בבית, ואם האישה גרה לבדה , היא אף חייבת לעשות כן.

מיקום המזוזה?

את המזוזה יש לקבוע בתוך השליש העליון של הפתח (ז”א שאם נחלק את גובה המשקוף לשלוש, אזי המזוזה תמצא במיקום כלשהו בשליש העליון), עד למרחק של טפח (כעשרה ס"מ) מהמשקוף (החלק הקרוב לבית), בצד ימין של הנכנס. מקום זה נועד להביא למימוש המטרה הרעיונית של המצווה – ראיית המזוזה בזמן כניסה ויציאה מהבית

צריך טקס?

מאחר ומצוות המזוזה, היא חובת הדיירים בבית, ויש בעיה גדולה לישון בבית ללא מזוזה אפילו בדרך ארעי – לכן, יש להתקין מזוזה מיד עם הכניסה לבית החדש במידה ומתכננים לישון בו באותו לילה, אף אם אין מניין אנשים שיוכלו להגיע.
ויברך לפני קביעת המזוזה : "בָּרוּךְ אַתָּה יְי אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ לִקְבוֹעַ מְזוּזָה".

 

עם כל זאת, אף שעצם התקנת המזוזות אינו מצריך מניין, מאחר ובדר”כ מדובר בבית חדש (חדש ממש, או חדש לקונה/שוכר) , נוהגים ממילא לציין את הכניסה לבית במנהג חנוכת הבית (שלו דין בפני עצמו) ולכן כדאי לעשות את טקס חנוכת הבית וקביעת המזוזה במניין.

 

שאלה לסיום: נתקלתי בסיטואציה של חדר בלי מזוזה, האם אני יכול לישון בו?

בקיצור נמרץ, לפי רוב הדעות בשעת הדחק גדולה, מותר לישון באופן ארעי בבית ללא מזוזה, ובמיוחד אם יש מזוזה בכניסה לבית. אך מאחר ויש בעניין סכנה וכן יש האומרים שכל עוד יש לו מקום אחר עם מזוזה שיכול לישון בו צריך ללכת לשם, לכן עדיף לקבוע מזוזה מיד בלי שיהוי אף של לילה אחד.

 

אצלנו בקודש נט תוכלו ליצור קשר בנושאי קניית מזוזה, שאלות הלכתיות ועוד..
מחכים לשמוע מכם!

לא מצאתם תשובה לשאלה שלכם על מזוזות? ניתן לשלוח לי הודעה באימייל או בוואטספ ואשמח להשיב

אימייל: kodeshnet@gmail.com

להתייעצות בוואטספ לחצו כאן>>

הרב מימון שושן,
סופר סת”ם מוסמך מטעם הרבנות הראשית לישראל
ומנהל אתר “קודש נט” – למכירת תשמישי קדושה